http://www2.0zz0.com/2012/12/22/22/431036537.gif

السبت، 5 يناير 2013

أنواع انحرافات البنات

أنواع انحرافات البنات





انحرافات البنات.. أنواعها وطرق الوقاية منها.

أنا عايزة أعرض أنواع انحرافات البنات من واقع الخبرة في المجتمع المعاصر والنماذج اللي بنشوفها كل يوم..

1- انحراف المرة الواحدة: يعني البنت تكون مؤدبة وملتزمة وخجولة وهوووب تيجي مرة واحدة تغلط غلطة عمرها وبعدها تحس بالندم وتتوب.
2- انحراف المرات القليلة: وده نوعين:
(1) النوع الأول: مرات قليلة متتالية: يعني البنت تمر بفترة تقلب تغلط فيهم كذا مرة وبعدين ترجع لصوابها.
(2) النوع الثاني: مرات قليلة متباعدة: يعني الانحراف مرة كل فترة حسب الظروف والحالة النفسية ونوعية الشلة بتاعتها.
3- الانحراف الدائم: وده للبنات اللي أصلا أخلاقهم مش كويسة يعني نقدر نقول عليهم انهم منحرفات، ودول منهم نوع بيتوب بعد الزواج ومنهم نوع بيزداد انحرافه بعد الزواج نوع مش بيتجوز من الاساس.

4- الانحراف المفاجئ: يعني تلاقي البنت قمورة ومؤدبة وكوول وظريفة وفجأة تنقلب حياتها رأسا على عقب وتعمل بلاوي نتيجة صدمة نفسية أو عاطفية أو حاجة حصلت لخبطط هرموناتها او الكيمياء بتاعت جسمها، وربنا يكفينا الشر.
5- الانحراف التدريجي: يعني الموضوع يبدأ بعلاقة عاطفية بريئة، وبعدين تزداد علاقاتها وتبتدي تقدم تنازلات حبة حبة لغاية ما الموضوع يوصل للخطر الشديد أو يقرب منه، والنوع ده ممكن يكون سريع على مدى أسابيع أو شهور وممكن يكون بطيء على مدى عدة سنوات.

6- الانحراف البسيط: ومعناه تعدد العلاقات مع بعض الهفوات بالايدين مثلا.
7- الانحراف الزائد: بيكون فيه تنازل عن بعض قطع ملابس مع استعمال الايدين والوجه.
8- الانحراف القوي: بيكون فيه تنازل عن جميع الملابس، ملط يعني، مع استعمال الايدين والوجه.
9- الانحراف الشديد: وبيكون ربنا يكفينا ويكفي كل البنات الشر الوصول لارتكاب الكبائر بشكل كامل برضه ممكن يكون بشكل خاطئ بحيث البنت تفضل عذراء وممكن يكون فيه فقد عذرية.

10- الانحراف بالكلام: سواء بالتليفون أو بالنت أو مباشر مع الشاب، وسواء كان معاه انحراف جسدي أو لا، وعلى فكرة فيه بنات منحرفات جسديا بيخجلوا من استعمال الألفاظ القذرة.
11- الانحراف بشكل الجسم: يعني التقصع بالجسم في المشي أو الوقوف وقفات فيها اغراء أو بالايحاءات بالعين او الايدي أو بالتعري، والتعري أنواع:
النوع الأول: ارتداء الملابس الضيقة مع تغطية الجسم سواء مع الحجاب او عدمه.
النوع الثاني: ارتداء الملابس شبه العارية زي القصير أو البودي اللي بيظهر البطن أو الصدر المفتوح أو الظهر المفتوح.
النوع الثالث: ارتداء الملابس شديدة العري.
النوع الرابع: العري الكامل وقت الانحراف أو وقت تغيير الملابس دون غلق النوافذ أو تمثيل كأن الموضوع حصل دون قصد في مكان ما.
النوع الخامس: ارتداء ملابس محتشمة أو نص نص وإظهار جزء حساس من الجسم في مكان عام كأنه حصل دون قصد، مثل ارتداء الجينز اللويست وإظهار جزء من شق الخلفية أثناء الجلوس أو المشي أو التسوق وكأنها لا تدري.
12- الانحراف بالجسم: سواء مع الملابس أو بدونها، وسواء بسيط أو شديد.

طبعا أرقام 1،2،3 مجموعة.. وأرقام 4، 5 مجموعة.. وأرقام 6،7،8،9 مجموعة.. وأرقام 10،11،12 مجموعة.. يعني أي منحرفة بتبقى واخدة من نوع من كل مجموعة، ما عدا المجموعة الأخيرة اللي ممكن واحدة تاخد منها نوع أو اتنين أو تلاتة، يعني تبقى منحرفة بالكلام وبالجسم وبشكل الجسم.

وبالنسبة لأسباب الانحراف:
(1) ضعف الوازع الديني او النظر للدين على إنه مظاهر فقط.
(2) عدم التربية الصحيحة، وأقصد بالتربية الخاطئة التحرر الزائد أو الكبت الزائد مع عدم خبرة الأهل بالمجتمع وأحواله والبلاوي اللي بتحصل فيه.
(3) الغباء والجهل، ودول ليهم أثر كبير في الانحراف.
(4) عدم وضع خطوط حمراء للبنت أو ممكن تحط لنفسها خطوط حمراء وكل فترة توسع في الخطوط ده لغاية لما تبعد جدا أو تختفي.
(5) عدم صداقة الام لبنتها.
(6) الاختلاط بالشلل الفسدانة، والمصيبة هنا ان ساعات يبقى فيه شلل بنات يبان قدام الاهل وقدام الناس وقدام المجتمع انهم بنات مؤدبين لكن في الواقع هم بنات منحرفات.
(7) أسباب طبية وهرمونية قرأت عنها وربنا يستر علينا منها لإنها بتدمر البنت، يعني تغييرات هرمونية او كيميائية مفاجئة بتحصل دون سبب علمي معروف بتتسبب في تغيير السلوك 180 درجة.


في الآخر أحب اقول للبنات خدوا بالكم من نفسكم كويس وخللوا ايمانكم بربنا كبير وحاولوا تشغلوا مخكم شوية وتعرفوا خطورة بلاوي كتير بتستهينوا بيها وبتعملوها.

0 التعليقات:

إرسال تعليق

 


Founder Network | Line Marketing Services

جميع الحقوق محفوظة لـ شركة لاين للخدمات التسويقية